Analisis kepuasan pemustaka terhadap kualitas layanan website perpustakaan di masa pandemi COVID-19
Abstract
Introduction: Government policies in suppressing the spread of the COVID-19 pandemic creates a bigger challenge to provide better library services. Library websites become one important service in social distance. This study aims to find out the level of user satisfaction in the utilization of library websites during the COVID-19 pandemic.
Data Collecttion Methods: The paper used a quantitative approach with surveys. Questionnaires are managed based on webqual variables.
Data analysis: The survey data analysis used descriptive statistics with mean value. The mean value is based on the interpretation guidelines.
Results and discussion: Library web statements showed the highest score while library web appearance showed the lowest. The average score of user satisfaction on the utilization of library websites is at a satisfactory level. The highest score is 28,04 on the information quality variable. The lowest score of 18,76 on the usability quality variable and interaction quality showed a score of 23,74.
Conclusions: Based on the results of data analysis on the webqual variable, the level of user satisfaction in the utilization of library website during the COVID-19 pandemic is found in the satisfactory level.
References
Abas, W. (2013). Analisa kepuasan mahasiswa terhadap website Universitas Negeri Yogyakarta (UNY). Prosiding Seminar Nasional Sains dan Teknologi Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim Semarang, 1, 1–6.
Agarina, M., Sutedi, S., & Karim, A. S. (2019). Evaluasi user interface desain menggunakan metode heuristics pada website sistem informasi manajemen. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Institut Bisnis dan Informatika Darmajaya Bandar Lampung, 1, 192–200.
Barus, E. E., Suprapto, & Herlambang, A. D. (2018). Analisis kualitas website tribunnews.com menggunakan metode webqual dan imporance performance analysis. Jurnal Pengembangan Teknomogi Informasi dan Komputer, 2(4), 1483–1491.
Darmawan, D., & Permana, D. H. (2016). Desain dan pemrogaman website. Remaja Rosdakarya.
Hardan, D., Kristianto, A. P., & Mahmudi, H. (2018). Analisis usabilitas sistem informasi driver PT. Gojek Indonesia berdasarkan pendekatan evaluasi usability heuristik. Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Multimedia, 6(1), 1–8.
Kemenkes RI. (2020). Keputusan Menteri Kesehatan nomor hk.01.07/menkes/328/2020 tentang panduan pencegahan dan pengendalian COVID-19 di tempat kerja perkantoran dan industri dalam mendukung keberlangsungan usaha pada situasi pandemi. Kementerian Kesehatan.
Kotler, P., & Kellen, K. L. (2014). Manajemen pemasaran. In Edisi Millenium, Jilid 1 (Vol. 1, Issue 2). Indeks.
Machmud, R. (2018). Kepuasan pengguna system informasi studi kasus pada t3-online. Ideas.
Maisonah, M. (2020). Auto whatsapp sebagai alternatif layanan perpustakaan pada masa pandemi COVID-19 di IAIN Curup. Tik Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 4(2), 195–210. https://doi.org/10.29240/tik.v4i2.1988
Monalisa, S. (2016). Analisis kualitas layanan website terhadap kepuasan mahasiswa dengan penerapan metode webqual (studi kasus : UIN Suska Riau). Jurnal Sains, Teknologi dan Industri, 13(2), 181–189. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/sitekin.v13i2.1604
Nazirah, U., & Utami, S. (2017). Pengaruh kualitas desain website terhadap niat pembelian dimediasi oleh persepsi kualitas produk pada lazada.co.id. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 2(3), 55–69. https://doi.org/10.24815/JIMEN.V2I3.3504
Pemerintah RI. (2020). Peraturan pemerintah nomor 21 tahun 2020 tentang pembatasan sosial berskala besar (PSBB). Indonesia.
Perpustakaan Nasional RI. (2015). Peraturan Kepala Perpustakaan Nasional RI No. 11 Tahun 2015 tentang petunjuk teknis jabatan fungsional pustakawan dan angka kreditnya. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI.
Pratama, R. D., Suyadi, I., & Susilo, H. (2014). Persepsi user terhadap desain website ecommerce (Studi pada pengguna website JKM Store). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 9(1), 1–6.
Prayitno, A., & Safitri, Y. (2015). Pemanfaatan sistem informasi perpustakaan digital berbasis website untuk para penulis. Indonesian Journal on Software Engineering, 1(1), 28–37. https://doi.org/https://doi.org/10.31294/ijse.v1i1.592
Rosiyan, N. R., & Maha, R. N. (2020). Layanan perpustakaan di era pandemi sebagai implementasi industri 4.0 : Studi kasus PDDI LIPI. Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi), 5(2), 118–131. https://doi.org/10.30829/jipi.v5i2.8366
Sanjaya, I. (2012). Pengukuran kualitas layanan website Kementerian Kominfo dengan menggunakan metode webqual 4.0. Jurnal Penelitian IPTEK-KOM, 14(1), 1–14. www.kominfo.go.id
Sinuraya, J. (2019). Pengukuran kualitas website dengan metode webqual 4.0 (Studi kasus website Politeknik Negeri Medan). Jurnal Teknik dan Inovasi, 6(2), 51–59.
Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi (mixed methods). Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif. Alfabeta.
Suharti, A. (2020). Layanan perpustakaan di masa pandemi COVID-19. Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, 3(2), 53–63.
Sukiman. (2012). Pengembangan sistem evaluasi. Insan Madani.
Sumiati, E., & Wijonarko. (2021). Dampak pembatasan sosial berskala besar dalam layanan dan upaya yang dilakukan untuk meningkatkan layanan perpustakaan di Institut Pemerintahan Dalam Negeri Jatinangor. Jurnal IPI (Ikatan Pustakawan Indonesia), 6(2), 397–404.
Universitas Jenderal Soedirman. (2020). Surat edaran no.: 184/un23.1/hm.01.10/2020 kesiapsiagaan dan tindakan antisipasi pencegahan penyebaran infeksi COVID-19 di lingkungan Universitas Jenderal Soedirman. Universitas Jenderal Soedirman.
Wantoro. (2013). Penggunaan warna biru pada desain website: Studi kasus website facebook, Unikom & Barack Obama. Majalah Ilmiah UNIKOM, 11(2), 188–193.
Winarni, A., & Riska, W. (2020). Analisis kualitas website dan kepuasan nasabah terhadap website PT. Bank Sinarmas Tbk menggunakan metode webqual 4.0. Jurnal Bangkit Indonesia, 9(1), 6–12. https://doi.org/10.52771/bangkitindonesia.v9i1.106
Yois, N. P., & Marlini. (2020). Sumber daya akses perpustakaan digital pada masa pandemi corona. Bibliotika : Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 4(2), 218–222.
Copyright (c) 2023 Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Articles published in Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- By publishing in Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.