Efektivitas Logoterapi dalam Meningkatkan Konsep Diri Remaja di Panti Sosial
Abstract
Keywords
DOI: 10.22146/gamajpp.60551
References
Ahmadi, F. S., Samavi, S. A., & Najarpurian, S. (2017). Evaluating the effectiveness of logo therapy on the increase of positive self-concept and general health of the thalassemia patients. American Journal of Life Science Researches, 5(4), 184-192. http://dx.doi.org/10.21859/ajlsr-05047
Andriasari, F. (2015). Konsep diri pada anak sekolah dasar dan menengah pertama. Seminar Psikologi & Kemanusiaan, 487-491.
Berg, R. C., Landreth, G. L., & Fall, K. A. (2006). Group counseling: Concepts and procedures (Edisi keempat). Taylor & Francis Group, LLC.
Breitbart, W. (2016). Meaning-centered psychotherapy (MCP) for advanced cancer patients. Dalam A. Batthyany (Ed.). Logotherapy and existential analysis: Proceeding of the Viktor Frankl Institute Vienna. Springer International Publishing Switzerland.
Corey, G. (2013). Teori dan praktek konseling dan psikoterapi. PT Refika Aditama.
Desmita. (2005). Psikologi perkembangan. PT Remaja Rosdakarya.
Dinas Sosial Kota Surabaya. (2016). Buku panduan pendampingan campus social responsibility (CSR). Dinas Sosial Kota Surabaya.
Doğan, T., Sapmaz, F., Tel, F.D., Sapmaz, S., & Temizel, S. (2012). Meaning in life and subjective well-being among turkish university students. Social Behavioral Sciences, 55, 612-617. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.543
Erlangga, E. (2017). Terapi kelompok dengan teknik logoterapi untuk meningkatkan penerimaan anak broken home. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 2(1), 1-6.
Feist, J., & Feist, G. J. (2008). Theories of personality (Edisi ketujuh). McGraw-Hill.
Kampung Anak Negeri. (2018). Profil UPTD Kampung Anak Negeri. Company Profil Kampung Anak Negeri.
Kang, K. A., Im, J. I., Kim, H. S., Kim, S. J., Song, M. K., & Sim, S. Y. (2009). The effect of logotherapy on the suffering, finding meaning, and spiritual well-being of adolescents with terminal cancer. Journal Korean Academy Health Nursing, 15(2), 136-144. http://dx.doi.org/10.4094/jkachn.2009.15.2.136
Karimi, S., & Memarzadeh, M. (2016). The effect’s of logotherapy on self-concept scale in iranian leukemia patients: Seyed Alshohada Hospital in Isfahan Province. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2113-2119.
Marliani, R. (2016). Psikologi perkembangan anak dan remaja. CV Pustaka Setia.
Martínez, E. Y., & Flórez, I. A. (2014). Meaning-centered psychotherapy: A Socratic clinical practice. Journal of Contemporary Psychotherapy, 45(1), 37-48. http://dx.doi.org/10.1007/s10879-014-9281-0
Maryatun, S. (2011). Pengaruh logoterapi terhadap perubahan harga diri narapidana perempuan dengan narkotika di lembaga pemasyarakatan kelas IIA Palembang (Manuskrip tidak terpublikasi). Fakultas Ilmu Keperawatan, Universitas Indonesia.
Maryatun, S., Hamid, A. Y. S., Mustikasari. (2014). Logoterapi Meningkatkan Harga Diri Narapidana Perempuan Pengguna Narkotika. Jurnal Ilmu Keperawatan Indonesia, 17(2), 48-56. http://dx.doi.org/10.7454/jki.v17i2.441
Mazaya, K. N., & Supradewi, R. (2011). Konsep diri dan kebermaknaan hidup pada remaja di panti asuhan. Proyeksi, 6(2), 103-112. http://dx.doi.org/10.30659/p.6.2.103-112
Nasti, S. H. (2016). Konsep diri anak jalanan (Manuskrip tidak terpublikasi). Fakultas Psikologi, Universitas Muhammadiyah Surakarta
Obioha, E. E. (2009). Becoming a street child in poverty ridden society: A descriptive case of Kaduna Metropolis, Nigeria. Journal of Social Sciences, 19(1), 41–49. http://dx.doi.org/10.1080/09718923.2009.11892689
Overton, W. F. (2010). Life-span development. Dalam R.M. Lerner, M.E. Lamb and A.M. Freund, The Handbook of Life-Span Development. https://doi.org/10.1002/9780470880166.hlsd001001
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2004) Human development (Edisi kesembilan). McGraw-Hill.
Pardede, Y. O. (2008). Konsep diri anak jalanan usia remaja. Jurnal Psikologi, 1(2), 146-151.
Putri, D. R. (2017). Pelatihan berpikir positif terhadap konsep diri remaja yang tinggal di panti asuhan. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 22(1), 69-81. http://dx.doi.org/10.20885/psikologika.vol22.iss1.art5
Rathus, S. A. (2017). Childhood and adolescence: Voyages in development (Edisi kelima). Cengage Learning.
Robatmili, S., Sohrabi, F., Shahrak, M.A., Telepasand, S., Nokani, M., & Hasani, M. (2014). The effect of group logotherapy on meaning in life and depression levels of Iranian students. International Journal for the Advancement of Counselling, 37(1), 54-62. http://dx.doi.org/10.1007/s10447-014-9225-0
Rochmawati, D. H. (2014). Hubungan antara konsep diri dan kemampuan memaknai hidup pada narapidana remaja di Lembaga Pemasyarakatan Kelas 1 Semarang. Jurnal Keperawatan Soedirman, 9(3), 198-204. http://dx.doi.org/10.20884/1.jks.2014.9.3.614
Rochmawati, D. H., & Febriana, B. (2017). Efektifitas logoterapi dalam meningkatkan konsep diri dan kemampuan memaknai hidup pada lansia. Jurnal Perawat Indonesia, 1(1), 26-31. http://dx.doi.org/10.32584/jpi.v1i1.6
Sebastian, C., Burnett, S., & Blakemore, S. (2008). Development of the self-concept during adolescence. Trends in Cognitive Science, 12(11), 441-446. http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2008.07.008
Shoaakazemi, M., Javid, M. M., Tazekand, F. E., Khalili, S. (2012). The effect of logo therapy on improving the quality of life in girl students with PTSD. Life Science Journal, 9(4), 5692-5698.
Veiga, F., & Leite, A. (2016). Adolescents’ Self-Concept Short Scale: A version of PHCSCS. Social and Behavioral Sciences, 217, 613-617. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.079
Whitaker, D. S. (2001). Using groups to help people (Edisi kedua). Brunner-Routledge.Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.