Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja

Ranti Tri Anggraini, Fauzan Heru Santhoso
(Submitted 12 March 2019)
(Published 12 March 2019)

Abstract


This study aimed to know the relationship between hedonic lifestyle with consumptive behavior among adolescents. The hypothesis in this study there was a positive relationship between hedonic lifestyle with consumptive behavior among adolescents. The subjects of this study were 141 Psychology students who were 18-21 years old. The data were collected using the hedonic lifestyle and consumptive behavior scale. The data analysis of this study using the Product Moment correlation technique. The result of this study showed that there was a positive correlation between hedonic lifestyle with consumer behavior of adolescence (rxy = 0,595 with p = 0,000 ( p < 0,05). Based on the result, the hypothesis in this study can be accepted.

Keywords


adolescents; consumptive behavior; hedonic lifestyle

Full Text: PDF

DOI: 10.22146/gamajop.44104

References


Anggarasari, R. E. (1997). Hubungan tingkat religiusitas dengan sikap konsumtif pada ibu rumah tangga. Psikologika, 2(4), 15-20. doi: 10.20885/psikologika.vol2.iss4.art2

Apriani, P. A. (2017). Hubungan antara konsep diri dengan perilaku konsumtif mahasiswa terhadap produk fashion. (Skripsi tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Dharmmesta, B. S., & Handoko, H. (2014). Manajemen pemasaran; analisis perilaku konsumen. Yogyakarta: Bpfe.

Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1994). Perilaku konsumen edisi keenam. Jakarta: Binarupa Aksara.

Febyanti, R. (2006). Perilaku konsumtif pada remaja ditinjau dari gaya hidup hedonis dan tipe kepribadian extravert introvert. (Tesis tidak diterbitkan). Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Fitriyani, N., Widodo, P. B., & Fauziah, N. (2013). Hubungan antara konformitas dengan perilaku konsumtif pada mahasiswa di Genuk Indah Semarang. Jurnal Psikologi Undip, 12(1), 55-68. doi: 10.14710/jpu.12.1.1-14

Fransisca, & Suyasa, P. T. (2005). Perbandingan perilaku konsumtif berdasarkan metode pembayaran. Jurnal Phronesis, 7(2), 172-199.

Gunarsa, D, S., & Gunarsa, Y. S. (1983). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.

Gushevinalti. (2010). Telaah kritis perspektif Jean Baudrilard pada perilaku hedonisme remaja. Jurnal Idea Fisipol UMB, 4(15), 45-59. doi: 10.15575/psy.v3i2.1109

Hariyono, P. (2015). Hubungan gaya hidup dan konformitas dengan perilaku konsumtif pada remaja siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 5 Samarinda. eJournal Psikologi, 3(2),569-578.

Hawkins, D. I., Coney, K. A., & Best, R. J. (1980). Consumer behavior: Implications for marketing strategy. Ontario: Business Publications, Inc.

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Hylander, F. (2013). To think, to feel, to have: The effects of need for cognition, hedonism and materialism on impulse buying tendencies in adolescents. Journal of European Psychology Students, 4(2), 25-32. doi: 10.5334/jeps.bh

Kotler, P., & Amstrong, G. (1994). Dasar - dasar pemasaran. Jakarta: Intemedia Jakarta.

Kunzmann, U., Stange, A., & Jordan, J. (2005). Positive affectivity and lifestyle in adulthood: do you do what you feel?. The Society for Personality and Social Psychology, 31(4), 574-588. doi: 10.1177/0146167204271586

Lina, & Rosyid, H. F. (1997). Perilaku konsumtif berdasar locus of control pada remaja putri. Psikologika, 2(4), 5-13

Mangkunegara, A. P. (2005). Perilaku konsumen. Bandung: PT. Refika Aditama. Maulana, R. (2013, Oktober 18). Remaja dan perilaku konsumtif. Diunduh dari Kompasiana.com: https://www.kompasiana.com/maulanaridone/552a70ce6ea834ad6c552d01/remaja-dan-perilaku-konsumtif tanggal 27 Maret 2018.

Mönks, F. J., Knoers, A. M., & Haditono, S. R. (2001). Psikologi perkembangan pengantar dalam berbagai bagiannya. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nadzir, M., & Ingarianti, T. M. (2015). Psychological meaning of money dengan gaya hidup hedonis remaja. Seminar Psikologi & Kemanusiaan. 582-596. Malang: Psychology Forum Umm.

Parma, S. A. (2007). Hubungan antara konsep diri dengan perilaku konsumtif remaja putri dalam pembelian kosmetik melalui katalog. Skripsi, Fakultas Psikologi Universitas Diponogoro, Semarang.

Patricia, N. L., & Handayani, S. (2014). Pengaruh gaya hidup hedonis terhadap perilaku konsumtif pada pramugari maskapai penerbangan “X”. Jurnal Psikologi, 12(1), 10-17.

Rosandi, A. F. (2004). Perbedaan perilaku konsumtif antara mahasiswa laki-laki dan perempuan. Skripsi. Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.

Santrock, J. W. (2012). Life span development edisi ke-13. Jakarta: Erlangga.

Sham, F., Shafi'e, S. Z., & Zahrin, S. N. (2015). Adolescent lifestyle in Malaysia. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(3), 271-276.

Solomon, M. R. (1996). Consumer behavior; buying, having, and being. United State: Prentice - Hall International, Inc.

Sukari, Larasati, A., Mudjijono, & Susilantini, E. (2013). Perilaku konsumtif siswa SMA di Daerah Istimewa Yogyakarta. Yogyakarta: Balai Pelestarian Nilai Budaya (Bpnb).

Sumartono. (2002). Terperangkap dalam iklan. Bandung: Alfabeta. Wahyudi. (2013). Tinjauan tentang perilaku konsumtif remaja. Ejournal Sosiologi, 1(4), 26-36.

Yuniarti, V. S. (2015). Perilaku konsumen - teori dan praktik. Bandung: Pustaka Setia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.