MEDIA LITERASI ALTERNATIF: STUDI KASUS PADA TEENLIT DI POSTINGAN INSTAGRAM AKUN “SASTRAARABCOM”
Hendro Eko Setiawan(1*)
(1) Fakultas Adab dan Ilmu Budaya Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this research is to find teenlit in the Instagram account of Sastraarabcom which can be used as a medium to improve literacy culture among adolescents. to improve the literature faced by adolescents, writers must use various approaches, such as writing things they like, discussions, simulations, questions and answers and the like. Such a contextual approach is a key element in increasing adolescent learning interest. The results showed that teenlit Sastraarabcom can improve and become an alternative media in increasing teenage literacy, not only being able to read but can understand the contents of reading, with the hope of moral messages such as peace, social care, social values, mutual cooperation, values moral, and mutual respect between friends will be reflected in the actions of future adolescent behavior.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Admin. (2016). Sastraarabcom.
Anggraini, N. (2014). Puitika Pada Novel-Novel Teenlit. Universitas Bengkulu.
Arman, D. (2011). Kata Kata Bijak tentang Kehidupan. Kata Kata Bijak Albert Einstein. http://armandjexo.blogspot.com/2011/10/kata-kata-bijak-tentang-kehidupan.html
Bijak, L. (2019). Lenteraku [Blog]. Pengertian Kata Mutiara. https://www.lenterabijak.com/pengertian-kata-mutiara
Dewojati, C., & Sugihastuti. (2010). Wacana hedonisme dalam sastra populer Indonesia (Cet. 1). Pustaka Pelajar.
Efendi, F., & Nursalam. (2008). Pendidikan Dalam Keperawatan. Salemba Medika.
Kusmarwanti. (2005). “Teenlit” dan Budaya Menulis di Kalangan Remaja, “Menuju Budaya Menulis: Sebuah Bunga Rampai”,. Tiara Wacana.
Mahmud. (1987). Sastra Indonesia dan Daerah: Sejumlah Masalah. Angkasa.
Mönks, F. J., Knoers, A. M. P., & Haditono, S. R. (1984). Psikologi perkembangan: Pengantar dalam ber bagai bagiannya. Gadjah Mada University Press.
Nasuha, M. A. (2012). Rendahnya Minat Menulis Di Kalangan. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Pramesthi, A. R. (2011). Pemanfaatan Teenlit Sebagai Alternatifbahan Pembelajaran Apresiasi Sastrauntuk Siswa Sma. Universitas Negeri Semarang.
Pratiwi, R. (2013). Politik dan Strategi Nasional (Pengertian Politik dan Strategi Nasional, Dasar Pemikiran Dan Penyusunan Politik dan Strategi Nasional)
Sumardjo, J., & Saini, K. M. (Ed.). (1995). Antologi Apresiasi Kesusastraan (Cet. 1). Gramedia Pustaka Utama.
Suroto. (1989). Teori dan bimbingan apresiasi sastra Indonesia. Erlangga.
Syahrul, N. (2018). "Sastra Remaja (Teenlit) sebagai Media Alternatif dalam meningkatkan Budaya Literasi". PARAFRASE: Jurnal Kajian Kebahasaan & Kesastraan, 17(2). https://doi.org/10.30996/parafrase.v17i2.1367
Tafsir Al-Qur’an Online | TafsirWeb. (t.t.). TafsirWeb. https://tafsirweb.com/about
Tri Priyatni, E. (2010). Membaca sastra dengan ancangan literasi kritis (Cet. 1). Bumi Aksara.
Wellek, R., Warren, A., & Budianta, M. (2014). Teori kesusastraan.
Wicaksono, A. (2014). Menulis Kreatif Sastra dan Beberapa Model Pembelajarannya. Garudhawaca.
DOI: https://doi.org/10.22146/sasdayajournal.54568
Article Metrics
Abstract views : 2043 | views : 4320Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Registered number ISSN 2549-3884 (online)